Når noget går galt i sundhedsvæsnet, taler man om en utilsigtet hændelse. En utilsigtet hændelse er en begivenhed som medfører skade eller risiko for skade.
En utilsigtet hændelse kendetegnes ved at man som patient eller pårørende tænker: "Det, der skete her burde ikke være sket. Det indebærer en risiko eller har betydning for mig eller min pårørendes behandling. Jeg vil være sikker på at fagfolkene lærer af denne fejl, både på det aktuelle behandlingssted og i sundhedsvæsnet generelt".
Hændelsen er utilsigtet, fordi de sundhedspersoner, der er involveret, ikke har til hensigt at skade andre. Utilsigtede hændelser kan ske, hvis der ex. er mangler i sikkerhedssystemer, problemer med teknisk udstyr eller apparatur, uhensigtsmæssige forhold i tilrettelæggelsen af arbejdet, misforståelser eller tab af information.
Du kan hente pjecen fra Styrelsen for patientsikkerhed "Hjælp os med at blive endnu bedre" her.
Denne pjece omfatter også information om klage- og erstatningsmuligheder.
Patienterstatningen
Patienterstatningen (PEBL) behandler erstatningskrav fra patienter, der er kommet til skade i forbindelse med behandling på fx. et hospital, hos egen læge eller som følge af bivirkninger efter et lægemiddel. Patienterstatningen erstatter skader og dødsfald, der sker som følge af behandling, manglende behandling eller for sen behandling. De erstatter også følgerne af skadelige bivirkninger, der skyldes et lægemiddel. Patienterstatningen kan kun erstatte økonomiske tab og give godtgørelse for svie og smerte og/eller varigt mén.
Du kan læse mere om patienterstatningen og anmelde skade her.
Klage over sundhedsfaglig behandling
Du kan klage til Styrelsen for Patientklager, hvis du er utilfreds med sundhedsfaglig behandling.
Du kan læse mere om patientklager på Styrelsen for patientklagers hjemmeside
Du kan indsende klage over sundhedsfaglig behandling her